To main content To footer

Laagdrempelig conflicten oplossen met de zorgverzekeraar

Date
4 sep 2025
Time
12:00
-
13:30
Online
Online
  1. Home
  2. Agenda
  3. Laagdrempelig conflicten oplossen met de zorgverzekeraar

Spreker: Niki van Loon
Interessant voor: GCO'ers en OCO'ers
Locatie: Online

Ben jij benieuwd hoe de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) ondersteunt bij het voorkomen en oplossen van conflicten tussen zorgverzekeraars en consumenten? Wil je je kennis verbreden en weten met welke vragen jij als cliëntondersteuner terecht kunt bij SKGZ?

Kom dan naar deze online kennissessie waarin Niki van Loon, relatiebeheerder en trainer bij de SKGZ, met je in gesprek gaat over dit onderwerp.

De cijfers liegen er niet om. Meer dan vijf miljoen conflicten per jaar monden uit in juridisch getouwtrek. Tijdrovende procedures, waarin consumenten zich vaak niet gehoord voelen. Veel cliëntondersteuners zullen deze problematiek herkennen.

Het is daarom goed te weten dat de SKGZ helpt om conflicten met zorgverzekeraars laagdrempelig op te lossen. De SKGZ komt in beeld bij het oplossen van gedoe over zorgverzekeringen. Je kunt daarbij denken aan:

  • Meningsverschillen over vergoeding en toegang tot zorg.
  • Het herkennen van premie achterstanden bij zorgverzekeraars
  • De gevolgen van premieachterstanden (aanvullende verzekering, vergoeding medicatie, toegang tot pgb)
  • Oorzaken van het niet hebben van een passende zorgverzekering en oplossingen hiervoor.
  • Aandachtspunten bij het overstappen.

In ruim 80% van de gevallen lukt dit via bemiddeling door de Ombudsman Zorgverzekeringen. Consumenten waarderen de persoonlijke aanpak van deze bemiddeling met een 8,1 gemiddeld. Minder bekend is dat SKGZ ook een belangrijke rol heeft in het voorkomen van gedoe. Door voorlichting via team Zorgverzekeringslijn over bijvoorbeeld betalingsproblemen of verzekeringsplicht bij onverzekerden. En door signalen over knelpunten te delen met beleidsmakers, uitvoerders en toezichthouders. Zo helpt SKGZ om het zorgverzekeringsstelsel te verbeteren!

Heb je vooraf vragen aan Niki? Mail ze dan naar niki@zorgverzekeringslijn.nl. Ze beantwoordt de vragen tijdens de kennissessie.